Veiligheid staat bij het Elde College hoog in het vaandel en daarom werken leerlingen en docenten in het technieklokaal sinds twee maanden met de Acces Factory. Dit is een nieuw veiligheidssysteem waardoor leerlingen niet zelf een machine aan kunnen zetten. Ze moeten eerst toestemming hebben van de docent voordat ze met een boormachine, freesbank, draaibank, knipschaar of ander soort machine mogen werken.
Het idee kwam van Teamleider Techniek, Bart Kemp. Hij had het systeem gezien bij een organisatie in ’s-Hertogenbosch. Verschillende bedrijven zochten een ruimte voor MBO-studenten om veilig te werken met bijvoorbeeld een 3D-printer of een lasersnijder. Bart kwam in contact met de leermeester van het bedrijf die ook het systeem installeert. Zodoende is het balletje gaan rollen en beschikt het Elde College momenteel over de Acces Factory als veiligheidssysteem.
Momenteel zijn dertien machines aangesloten op het systeem. Freek van der Heijden, docent Produceren, Instaleren en Energie vertelt: “Momenteel zitten we nog in een pilotfase, maar hopelijk sluiten we in de toekomst nog meer machines aan op het systeem.” In beginsel was hij wat sceptisch maar hij is nu zeer positief. “Eerder zijn er nooit ongelukken gebeurd, maar je weet nu zeker dat een leerling de nodige kennis heeft om met de machine te mogen en kunnen werken”, Aldus Freek.
In eerste instantie moet de leerling over een bepaalde basiskennis beschikken. Denk hierbij aan de omgang en veiligheid in het technieklokaal. Dat ze moeten oppassen voor draaiende delen en dat haren vast moeten zitten. Vervolgens moeten ze een stuk theorie maken. Deze theorie nemen ze digitaal door. Hierbij moeten ze ook vragen beantwoorden. Zijn alle vragen goed? Dan geeft de docent een werkinstructie aan de leerling over de machine. Tijdens deze instructie worden ook nog enkele vragen getoetst. Denk bijvoorbeeld aan: Waar moet je op letten als je de machine aanzet en wat moet je niet doen?
Uiteindelijk kan de leerling de machine gebruiken. De docent moet hier wel altijd eerst toestemming voor geven. Daarna activeert de leerling het systeem door zijn pas voor de Acces Factory te houden die aan de machine is gekoppeld. Iedere leerling heeft een persoonlijke pas.
Naast veiligheid zorgt deze manier van werken ervoor dat we een inzagesysteem voor de facilitaire dienst hebben. Een conciërge gebruikt bijvoorbeeld ook wel eens handgereedschap. Hij neemt deze dan mee en voorheen wisten we soms niet waar het gereedschap was. Nu staat in het systeem wie het gereedschap in gebruikt heeft en kunnen we het gereedschap snel terugvinden wanneer we het nodig hebben.